2014 tavasz – “Kellene írnom egy könyvet!” – gondoltam magamban.
2016 tavasz – Megjelenik a Megvalósult Pilóta Álmok könyvem: két hét alatt bő 300 db fogyott belőle.
2016 tél – Megjelenik a GPS technika csúcsra járatva könyvem: megbukott a projekt.
2017 tél – Megjelenik a Pilóta leszek könyvem: az eddigi legnehezebb szülés és egyben legnagyobb megtérülés.

Röviden így néz ki a könyvírós és könyvkiadós bizniszem.

Ebben és a következő egy-egy bejegyzésben a három könyv kiadásának útját, kihívásait, kampányait, eredményeit és tanulságait mutatom be.

Konkrétan három esettanulmányt kapsz. Olyat, amiből mindent megtudhatsz a könyvírásról és kiadásról.

Hogyan kezdj neki? Mi legyen egyáltalán a könyvben? Hogyan írd meg? Mi garantálja, hogy végig is csináld és ne legyen örökkévalóság? Mitől szárnyalnak majd az eladások? Kell-e tördelő? Kell-e grafikus? Hol nyomtasd ki? Hogyan terjeszd? Mennyiért áruld? Vidd-e be könyvesboltba? Hogyan keresd meg a könyv árának többszörösét egy jól felépített stratégiával és rendszerrel?

Öveket bekapcsolni, lássuk, hogyan tudod a könyves bizniszedet online robotpilóta módba kapcsolni. Ez valóban egy olyan üzlet lesz, amit minimális enerigával és odafigyeléssel tudsz működtetni. Irigylésre méltó órabér vár, de csak ha jól csinálod!

Egyet azonban elárulok. Nem lesz könnyű eljutni idáig. Én viszont most mindent elmondok, hogy Neked már könnyebb legyen, mint anno nekem.

A kezdetek

2013-ben vágtam bele a pilótaképzésbe. Hobbi szinten akartam művelni azt, amire már régóta vágytam. A hobbipilóta engedély megszerzéséről viszont alig találtam információkat. Egy pilóta ismerősöm segített sok mindenben, aki szintén hobbiból repül. Ha ő nincs, nem tudom hogyan indulok el ezen az úton. Pontosabban tudom, de egész biztos, hogy nagyobb tanulópénzt kellett volna megfizetnem.

2014 tavaszán szereztem meg a szakszolgálati engedélyemet. Ekkor már nagyon ott volt bennem, hogy nincs egy normális könyv a piacon, ami leírja a hogyanokat.

Ezekben az időkben fogalmazódott meg bennem, hogy 1-2 éven belül írok egy könyvet Pilóta leszek címmel.

Már vállalkozó voltam, keményen tanultam a marketinget és úgy gondoltam, hogy csináljunk valami üzletet a repülésből is.

Mivel a magyar szakirodalom eléggé korlátozott, így a képzés alatt sok amerikai oldalt, könyvet és YouTube videót találtam. Innen jött az ötlet, hogy csináljunk egy saját, videós YT csatornát. Plusz hozzá Facebook oldalt. Kezdjünk el követőket gyűjteni, építeni a brandet, ha majd 1-2 év múlva jön a könyv, akkor már legyen meg a bizalom és az éhes tömeg.

Ez szépen el is indult, 2015 év vége felé pedig részt vettem Pongor Juhász Attila kisvállalati biznisz matek kurzusán. A biznisz matekhoz látszólag nincs sok köze a könyvírásnak, de ezen a napon erről is szó volt. Jött pár ötlet, hogy miből lehet könyvet írni. Ott jött az ötlet, hogy interjúkönyv.

Ahh tényleg! Hiszen PJA is adott ki egyet A siker hullámhosszán címmel, amiben vállalkozókat interjúztatott. Csinálok én is egy pilóta interjú könyvet, ami jó lesz majd a Pilóta leszek elé.

Ekkor ugyanis még mindig kevésnek éreztem a tudást és tapasztalatot, hogy kiadjam a Pilóta leszek-et.

A rendezvény ebédszünetében összeírtam, hogy 2016. április 13-án jelenik meg a könyv. 1-jén indul az előrendelés. És innen visszavezettem, hogy mikorra kell meglenni az egyes mérföldkövekkel. Elkezdtem írni, hogy kiket ismerek a repülésben, kikkel fogok interjút készíteni. Néhány ismerősre már rá is írtam Messengeren, hogy jövőre írok egy könyvet Te is szerepelni fogsz benne.

Hihetetlenül felpörögtem. Az ebédszünet végére kész volt a cselekvési terv.

Innentől már csak az interjúkat kellett egyeztetni az ismerősökkel. Leülni, beszélgetni, felvenni diktafonra, visszagépelni és kész is a kézirat. Némi bevezető és levezető persze volt, de azt megírni nem volt vészes.

Nincs visszaút

2015. november 11. A PJA rendezvény napja és a könyvkiadás megtervezésének napja.

2015. december 12. A YouTube-ra kiraktam és megosztottam FB-on (több 1000-es elérése lett), hogy jövő tavasszal érkezik egy új repülős könyv, amit én írok és adok ki.

A videó leírásában már volt egy link, ami egy landing oldalra vitt, ahol fel lehetett iratkozni, hogy ha érdekel, akkor add meg az email címedet és első kézből értesülsz a megjelenésről.

Sokak szerint a fenti tett nagy bátorság volt. Kiálltam egy videóba és beharangoztam a könyvet, úgy, hogy még szinte csak 2-3 interjú volt kész akkor. Tudtam, hogy innentől nincs visszaút, ezt innentől végig kell csinálni, mert ha nem, akkor nagy lebőgés lesz belőle.

Haladtam is vele szépen, szorgalmasan, minden időben elkészült. Nem voltak csúszások, a tervezettnek megfelelően készült el minden és pontosan jelent meg a könyv. De ne siessünk ennyire előre.

Nehézségek adódtak

Ahogy említettem az interjúk személyesen zajlottak és diktafonnal lettek rögzítve. Összesen 11 beszélgető partnerem volt, akikkel kb. 1 órát töltöttem el. 11 óra szöveget visszagépelni nem kis dolog.

Egy idő után baromira untam, el is ment a kedvem az egésztől, de tudtam, hogy ezeket meg kell csinálni.

Így kértem fel ismerősöket, barátokat, a barátnőmet, hogy segítsenek. A könyv kiadását követően persze találtam egy apróhirdetésben egy ügyes lányt, aki aprópénzért nagyon profi gépelési munkákat csinált nekem. Ha szükségem van rá, a mai napig őt bízom meg hanganyagok legépelésével.

Első nehézség letudva, megszületett a kézirat.

Kéziratból könyvet

Ahogy készült a kézirat, folyamatosan terveztem a továbbiakat. A kézirat után lektorálás, majd tördelés és jöhet a nyomda. Mivel PJA-s körökben mozogtam, így többen ajánlották Pető Bencét, mint lektort. A “Benned is van egy könyv” c. könyvét meg is vettem Bencének, biztos, ami biztos alapon elolvastam, hátha van benne néhány jó ötlet. Alapvetően ő szakkönyvekkel kapcsolatosan ír benne, egy interjúkönyv kissé más, de voltak benne hasznos gondolatok.

A könyv és az ajánlások meghozták a bizalmat, őt választottam lektornak. Jó ötleteket mondott, nélküle biztosan nem lett volna olyan jó a könyv. Nyelvtani hibák a lektorálás ellenére maradtak benne, emiatt érdemes pl. egy 200 db-os nyomtatással indítani, hogy a hibákat a következő, korai utánnyomás esetén már lehessen korrigálni ne kelljen rá várni 1 évet, mint nálam. Én ugyanis 1000 db-bal indítottam. De erről majd később.

A lektorálás 2-3 hét alatt lezajlott, jöhetett a tördelés. Mivel pont abban az időszakban adta ki az Online Katapult az OVCS könyvüket, én pedig klubtag voltam náluk, így tőlük kértem ajánlást tördelésre. Szabó “Szikla” Szilárdot ajánlották. Szerencsére nem volt vészesen bonyolult a tördelés, így Szilárd vállalta, profi munkát végzett.

A grafikai munka egy részét én magam vállaltam. Mivel szeretek mókolni a Photoshopban, emiatt a borítót 100%-ban én terveztem és valósítottam meg. Ezzel bár jó sok munkaórám elment, de úgy voltam vele, hogy szórakozás ez inkább nekem, plusz a végén egy jól eső érzés is, hogy saját tervezésű a borító.

Egy-két grafikus természetesen megszólta, hogy ez már nem mai, modern stílus, az olvasók viszont csak pozitívat mondtak a borítóról.

Nekem pedig az ő véleményük jobban számít. A grafikus egyébként is egy “elvont faj”. Vállalkozói fejjel gondolkozva sokszor nehéz velük szót érteni. Nagyon el tudnak veszni a részletekben, szerintük minden színárnyalat és harmónia számít.

A kész jobb, mint a tökéletes elvet érdemes szem előtt tartani itt is.

Egy dolog maradt hátra, a nyomda. Ebben is az Online Katapult volt segítségemre. Az ő könyvüket a Kvadrád Print nyomtatta (a linken keresd Bánáti Andrást az árajánlatért), valóban korrekt árat adtak. 160 oldalas fekete-fehér belső, színes borítóval, 1000 db esetén nettó 350 Ft-ra adódott egy darab könyv.

Egy dolog volt már csak kérdéses. A szállítás. Én bajlódjak a csomagolással, várjam a futárt minden nap vagy szervezzem ki? Utóbbit választottam, ezt is az Online Katapult javaslatára. A Webshopirodának szállítottam le április 12-én a könyveket, 13-án a megjelenés napján át is adták a futárnak az előrendelt példányokat, másnap kézhez is kapták az előrendelők.

Minden atomóra pontossággal zajlott.

A szállítás kiszervezése viszont összességében közel 200 ezer Ft plusz költséget jelentett, ahhoz képest, mintha én csomagoltam volna.

Mivel lett volna időm rá, így ezt utólag látva azt mondom, hogy kár volt kiszervezni.

A következőkben néhány videóban foglalom össze a megjelenés előtti kampány időszakot, az első értékesítési rendszert és az általa hozott eredményeket, ezek tanulságait, a harmadik videóban pedig egy finomhangolt rendszert fogok bemutatni.

1. videó: Így fokoztam a piac figyelmét a megjelenés előtt

2. videó: Hogyan termelt 14 nap alatt 1 millió bevételt életem első könyve?

3. videó: Milyen módszerrel tudtam duplázni és triplázni a könyv bevételét?

Tanulságok

Megszületett az első könyvem, nagyszerű érzés volt elhozni a nyomdából majd értékesíteni és olvasni a visszajelzéseket.

Volt tanulság is bőven, ezek röviden összefoglalva a következők voltak:

  • hamarabb el kellett volna kezdeni egy szélesebb termék (vagy szolgáltatás) paletta/termék (szolgáltatás) piramis kiépítését.
  • a klasszikus értékesítési tölcsér helyett csomagajánlatokat kellett volna képezni
  • a logisztikát nem kellett volna kiszervezni
  • nem kellett volna fél áron adni a könyvet a bevezetési időszakban (nem volt megfelelően összeállított ajánlat pl. az első pontban említettek miatt)

Amennyiben eljutottál idáig (megnézted a videókat is), akkor úgy gondolom, hogy kellő muníciót kaptál ahhoz, hogy egy ütős piaci bevezetést csinálj a hamarosan megjelenő könyvednek. Ha bármit kihagytam volna, kérdezz a zárt csoportban vagy a hello@onlinerobotpilota.hu címen!

Folytatás következik! A második, GPS technika csúcsra járatva c. könyvemmel.