Egyre népszerűbb, egyre elérhetőbb, egyre könnyebb bevezetni, egyre több bevételt hozhat nekünk egy előfizetéses rendszer. Automatizálást tekintve pedig egy álom egy ilyen rendszer.

Egyszer kell jól összerakni, utána lényegében emberi kéz érintése nélkül termeli a havi 100 ezreket vagy milliókat.

Már évekkel ezelőtt is ajánlották a vállalkozásoknak, hogy a termékpalettán legyen valamilyen előfizetéses üzleti modell.

Ma már nem lehet kifogás ennek a felépítése, hiszen minden adott, hogy egy önműködő, profi előfizetéses rendszert indíts a vállalkozásodban.

Számos terméket és szolgáltatást lehet csomagolni előfizetéses rendszerbe, erről most nem kívánok írni, ha rákeresel, akkor nem egy marketinges oldalon fogsz találni erről bőséges információt.

Ezúttal a technikai részét vesszük szemügyre, hiszen a legtöbben itt akadhatnak el a megvalósítás során.

A legjobb, ha egy online előfizetéses rendszert tudsz összeállítani. A termékalapú ugyanis bonyolultabb, hiszen ott a logisztikával folyamatosan foglalkozni kell.

Ebben a cikkben az online, előfizetéses tagságok felépítésével foglalkozunk.

Egy alap, egyszerű előfizetéses modellekkel kezdünk, majd későbbi bejegyzésekben pár komplexebb rendszert is bemutatunk.

A csalódások elkerülése érdekében leírom, hogy melyek azok a szoftverek, amelyekről szó lesz, hiszen mi is ezeket használunk a saját Online Robotpilóta Megvalósítók Klubjában.

A technikai beállítások tehát ezekkel a szoftverekkel kapcsolatosak lesznek, elmondom hogy mik a buktatók és mire érdemes figyelni.

  • Az előfizetéses rendszer gerincét talán nem meglepő módon a SalesAutopilot képzi.
  • A fizetésben a SimplePay a partnerünk (ez technikailag lehet a Braintree vagy Barion is, nincs sok különbség ilyen szempontból).
  • Számlát a szamlazz.hu küld (ez is lehet bármilyen más számlázó, ami integrálódik a SalesAutopilotba).
  • A tagsági rendszert a WordPress alapú MemberMouse bővítmény kezeli, ami szintén összeköttetésben áll a SaPi-val.

Előkészületek

Egy gyors csekklista arról, hogy mi minden szükséges a rendszer éptésének elkezdéséhez.

  • SaPi fiók (ingyenes fiók is megfelelő)
  • Számlázó szoftver, amit támogat a SalesAutopilot (szamlazz.hu az ajánlott, de jó a Billingo, szamlazz könnyen, stb.. is)
  • Megfelelő ÁSZF, amit pl. a Simple komolyan vesz és vizsgál az ismétlődő fizetés kérelem elbírálásánál.
  • Kártyás fizetési rendszer (Braintree, OTP Simple, Barion). Ajánlott a Simple, mivel a tranazkciós jutalék kedvezőbb, mint a Braintreenél, a support és maga a fizetési felület egyszerűbb, kezelhetőbb, mint a Barionnál. A Simple-nél figyelni kell, hogy külön kérjük meg az ismétlődő fizetés szolgáltatást, enélkül ugyanis az automatikus havi levonások nem fognak működni. A Braintree ezt tudja alapból, a Barionnál szintén hasonló a helyzet, mint a Simplenél.
  • WordPress hátterű weboldal + hozzá a MemberMouse plugin, a tagságok kezeléséhez.

A rendszer felépítése

Ha ezek megvannak, akkor lehet kezdeni a munkát. A következőkben a legegyszerűbb rendszert építjük fel. Egy szolgáltatás van, egyféle kivitelben. A tagsági oldalon (WordPress+MemberMouse) értelemszerűen egy hozzáférést kap a vevő.

  1. A Membermouse telepítése után hozzunk létre egy új Bundle-t. Megfelelő, ha az eredetileg is adott Free membership-et használjuk és az alá tesszük be. Itt nyugodtan lehet free minden, árat sem kell adni semminek, mert a SalesAutopilot fogja kezelni a fizetéseket nem a Membermouse.
  2. Alapesetben, ha szűz Membermouse-al kezdünk és nem rontunk el semmit, akkor 1-es id-t kap a membership level és a bundle is. Ez a két szám (1-1) később kelleni fog.
  3. SaPi-ban hozzuk létre a terméket és a fizetési módot (figyelve, hogy ismétlődő legyen “1 havonta” rendszerességgel.
  4. Hozzuk létre a megrendelő listát és a megrendelő űrlapot.
  5. Az űrlaphoz társítsuk a műveletet, amely kiosztja a Membermouse hozzáférést (ideiglegenes jelszó, a felhasználónév a vevő által megadott email cím lesz). Erről részletesen a SaPi tudástárban találsz információt. Hozzuk létre a csomag elvétele műveletet is, ami csak akkor fog lefutni (alul pipálandó a szerkesztésnél), ha az ismétlődő fizetés lemondásra kerül.
  6. Írjuk meg és időzítsük be a megfelelő tartalmú e-mailt, amelyben kimegy a hozzáférés vásárlás után. Tartalmában mindenképpen legyen ott: hol lehet bejelentkezni, milyen felhasználónévvel és jelszóval.
  7. A megrendelés listánál állítsuk be a számlázás és kártyás fizetés integrációt. A számlázónál pipáljuk be, hogy a számlázó küldjön számlaértesítőt. Ezzel a számlázó automatikusan fog gondoskodni a számlaküldésről minden hónapban. Nem SaPi-n belül kell ezt kezelni.
  8. Hozzunk létre egy hírlevél listát, ami egy áttekintés lesz az előfizetőkről. Itt tároljuk pl. a csatlakozás dátumát, legutolsó sikeres fizetést, legutolsó sikertelen fizetést, hónapok számát, következő esedékes terhelés dátumát, lemondás dátumát. Ezeket a megrendelő listából “szívja” majd át ez a lista. A megrendelő listában lista szintű műveletekkel (megfelelő feltételeket szabva) lehet havonta áttolni az adatokat a gyűjtő listába. A gyűjtő listába pár szegmenst létrehozva könnyen láthatjuk, hogy kikkel van probléma (pl. sikertelen levonás). Ennek megfelelően lehet automatizálni a lemondást is. Pl. ha 7 napja sikertelen a fizetés, akkor vegye el a tagságot és ne férjen hozzá a tagsági rendszerhez.

Egy előfizetéses rendszert, akárcsak bármilyen másikat a végletekig lehet finomítani. A fenti 8 pont bőven elég az elinduláshoz. A hiányosságok és további igények a későbiekben fognak előjönni, azonban érdemes figyelni arra, hogy ne legyen túlbonyolítva, mert előbb-utóbb mi is bele tudunk bonyolódni.

A fizetés lemondására több módszer van. A külső felületre integrált lemondó űrlap egy későbbi tudásanyagban fog szerepelni. Vegyük azt az esetet, amikor az ügyfél írásban vagy egy feliratkozó űrlapon adja le az igényét, hogy felmondja az előfizetést.

Ennek kezelésére hozzunk létre egy adatmódosító űrlapot, amelyen csak az email cím szerepel. A köszönőoldalra pedig illesszünk be egy linket, amelyre a lemondó linket rakjuk: ///recur_cancel/nl_id////id-ként találod a megrendelő űrlap adatainál. Ezt a linket mindenképpen le kell kattintatod az adatmódosító űrlap köszönőoldalán.  Fontos, hogy az adatmódosító űrlapot a SaPi-ból nyitjuk meg az adott feliratkozó adatlapjáról.

Hajrá az előfizetéses rendszereddel! Ha elakadtál, akkor a FB zárt csoportban kérdezz bátran. Itt tudunk a leggyorsabban választ adni a felmerülő kérdésedre!